לימודי העשרה - קורסים שונים באנתרופוסופיה ואומנויות
לימודי העשרה בסמינר נלקחים כחלק משנת המבוא בסמינר
לבעלי רקע ישנה אפשרות לקחת קורסים משנים מתקדמות. ראו לשונית "רשימת קורסים"
ביוגרפיה/ רונן האן (שנתי)
אירועי החיים הם נקודות ציון במסע ייחודי ומופלא שהאדם יכול להתחיל להתבונן בו רק בבגרותו. במהלך הקורס נעסוק בחוקיות הביוגרפיה האנושית ומולה - באירועי החיים של האינדיבידואל. בקורס נעסוק בהתבוננות ביוגרפית בהתפתחות התינוק, הילד, המתבגר, והשלכותיה על החינוך. נתייחס לדרך ההתפתחות של המבוגר דרך התמודדות עם משברים, החלטות, זוגיות ועוד.
מה הקורס מעניק?
ידע בתחום האנתרופוסופיה, ביוגרפיה, ילדות והתפתחות האדם
כלים להתפתחות אישית
כלים וידע להורות
פרספקטיבה חדשה על החיים בכלל ושל הסטודנט בפרט
נושאי הקורס:
מבוא
תמונת האדם, התפתחות, גוף נפש , רוח
הגיל הרך 0-7
דגשים על התפתחות הילד, שאלות חינוכיות, שאלות של הורות, ביטוי בגן הילדים
הילדות 7-14
משברים וגילאים מרכזיים בתקופה זו, הורות, תכנית הלימודים כתמיכה בגילאים אלה, שאלות חנוכיות לתקופת בית הספר היסודי, הגוף האתרי, גיל 9, גיל 12
גיל ההתבגרות 14-21
מערכות יחסים, משברים, יחסי הורים ומתבגרים, הגוף האסטרלי, גיל 17, 18 ושבעה חודשים, גיל 19
גיל 21
האני
גילאים 21-42
נפש התחושה, נפש השכלית, נפש התודעה, גיל 35 (המלאך שעוזב), מחזור הירח השני 37 וחודשיים
סדנא בקבלת החלטות
התמודדות עם הכפיל שבתוכנו
זקנה
בין מוות ללידה מחדש
נושאים נוספים מעולם המבוגרים ככל שיתיר הזמן: זוגיות, שינה וחלומות, קריירה ויעוד.
דרכי הוראה
- שיעורים בכתה, הרצאה, שיחה
- קריאת מאמרים בכתה ובבית
- תרגילים סדנאיים בכתה
מטלות עיקריות:
- פרויקט אישי בכתב, מתייחס לביוגרפיה האישית ולמאמרים, מוגש באמצע השנה
- מטלות משעור לשיעור, קריאה, הכנת תרגילי ביוגרפיה
מאמרים, ספרים ופרקים מתוך ספרים של (רשימה חלקית):
- דורית ירדני (בשלות לכתה א)
- ססיל הרווד (שביעון שני ושלישי)
- גלעד גולדשמידט
- רחימה בולדווין
- רודולף שטיינר
- אבישי גרשוני
- ברנרד ליווכוד (אדם על הסף, הכפיל)
- טלי סלע (הכפיל ושומר הסף)
אוריתמיה ( שנתי)
רודולף שטיינר קרא למורה להפוך לאמן ואת ההוראה להפוך לאמנות. דרך האוריתמיה, כאומנות התנועה נחקור אמירה זו.
במהלך השנה נבנה בסיס לעבודה במרחב, ניצור גוף קבוצתי היכול לעבוד ביחד, לנוע ביחד, מתוך פעילות משותפת ויצירת מרחב משותף. נחקור בתנועה יחסים של מוביל ומובל, היקף ומרכז מתוך החיים היומיומיים ומתוך העבודה שלנו כמורים וכקולגות בבית הספר.
בשיעורים ננסה להפיח חיים ותנועה בגוף הפיזי שלנו ובמרחב שביני לבין האחר. כמו כן, נלמד לנוע במרחב את צלילי השפה והמוסיקה.
אוריתמיה בדיבור:
בניית גוף קבוצתי- עבודה על יצירת פעימה משותפת.
הכרת יסודות האוריתמיה: נשימת מעגל, בנייה של צורות גיאומטריות במרחב, הליכה אוריתמית, מחוות לתנועות הדיבור באוריתמיה.
נלמד לשמוע את קטע הדיבור בצורה מוסיקאלית ולא רק מתוך התוכן: נלמד לנוע את הריתמוסים השונים הקיימים בשפה. כמו כן נקשיב לנשימות בין המשפטים דרך הפיסוק ונלמד לבטא זאת באמצעות התנועה.
עבודה אומנותית על קטע דיבור (שיר/ סיפור) מתוך שבעת תהליכי החיים. נלמד כיצד מתרגמים את השיר הלירי/ הפרוזה לתנועה במרחב מתוך יצירה משותפת וחיפוש משותף של הקבוצה.
אוריתמיה במוזיקה:
פיתוח האלמנטים המוזיקלים בתנועה- נשימת משפטים מוזיקאלים, עבודה על הפעמה והמקצב המוזיקלי- הריתמוס, ביטוי המלודיה בתנועה, ביטוי הדינמיקה והיחסים בין הקולות בקטע מוסיקאלי בצורות אוריתמיות במרחב.
במהלך השנה נעבוד על יצירה מוזיקלית קצרה, נחקור אותה ואת האלמנטים המוזיקלים המופרטים לעיל ונביא אותה כפרי כחלק מהצגת הסיום.
*במהלך הקורס יובאו טעימות מתוך האוריתמיה החינוכית הן במוזיקה והן בדיבור
מבוא לחינוך – הגיל הרך, יסודי ותיכון (שנתי)
בקורס נעסוק בהתפתחות הילד ובהיבטים השונים של החינוך לו הוא זקוק.
הגיל הרך – התפתחותו של הילד, למה התינוק והילד זקוקים לשם התפתחות מייטבית, דגש על התפתחותו של הגוף הפיזי והקשר בין התפתחות פיזית לכל היבטי החיים. כיצד המבוגר יכול לתת מענה על הצורך של פעוטות בגיל זה, לפגוש בטובו של העולם והסובבים אותו.
ביה"ס היסודי – הדרך שעושה הילד מ"תודעת חלום" לתודעת נפרדות מהעולם, דגש על התפתחות רגשית מייטבית. כיצד לתת מענה לצורך בגיל זה להיחשף ליופיו של העולם. כיצד לפנות ולדבר עם ילדים באופן המתאים לטמפרמנט של כל אחד מהם.
גיל התיכון - כיצד חווה הנער את עצמו בגיל ההתבגרות וכיצד המבוגרים שסביבו יכולים לתמוך בתהליכים שהוא עובר ולספק את הדברים להם הוא זקוק. כיצד לתת מענה בגיל זה על הצורך של המתבגר לחוות את העולם כפי שהוא, באופן אמיתי.
ציור (שנתי)
כשם שהחומר הנו היסוד של העולם הפיזי, כך הצבע הנו החומר של עולם הנפש. הנפש נעה בשלל צבעי הקשת, מתגלה על כל גווניה וצבעיה בתנועתה בין עולם האור והחושך.
במהלך השנה נתוודע אל עולם הצבע, נלמד כיצד מופיעים צבעים בטבע ומה הם מספרים לנו, נעבוד עם הצבעים מתוך טבע הצבע ונכיר כל צבע בטבע ובנפש.
העבודה בצבעי מים בטכניקה של "רטוב על רטוב" מאפשרת לנו לעבוד עם הצבע כמעט באיכות של אור ולעבור תהליך אומנותי ותרפויטי בעת ובעונה אחת. נעבוד עם ונחווה את שבעת תהליכי החיים בציור.
מלבד עבודה עם צבעי המים נתנסה גם בציור עם פחם טבעי, גירים, צבעי פנדה ופיסול בחומר.
הנכם מוזמנים להתקרב אל הממשות החיה של עולם הצבע, לפתח ולעבד את הדרך בה אנו מביטים על העולם. לא דרוש כל ניסיון קודם בציור.
שירה/ אסתר לוי (שנתי)
השירה פותחת צוהר אל פנימיותנו ומהדהדת החוצה במרחבים השונים- היא מחברת אותנו אל האחר . השירה, יוצרת עיטוף, איסוף ופותחת את ההקשבה אל עצמנו ואל הישויות הסובבות אותנו. בקורס נחקור ונגלה את הקול האינדיבידואלי, נשימה, תמיכה ושימוש פתוח ומיטיב בקולנו. נפתח ונצמיח את ההקשבה אחד לשני ולישות הכיתתית ופיתוח יכולתנו להאזין לזולתנו. נלמד כיצד להשתמש בשירה בעבודתנו כמחנכות ומחנכים ומורי דרך לתלמידינו וילדי הגן .
תכנית הקורס-
- למידה ושימוש מיטיב בקולי דרך תרגילי חימום, נשימה ותמיכה נכונה, חקירה ומציאה של קולי והבאתו אל המרחב באופן פתוח ומשוחרר.
- חווית הצליל, ההדהוד וההרמוניה המשותפת והאפקט בתוך מרחב עבודתנו.
- הסולם הפנטטוני ,תכנים מוזיקליים והשימוש בהם בשביעון הראשון ותחילת השביעון השני.
- מעבר דרך תכנים מוזיקליים המתאימים לגילאים השונים .
- שימוש בשירה בתוך המרחב החינוכי כמקור לפתיחת ההאזנה, ההקשבה וראיית האחר.
עיצוב דיבור ודרמה/ טל אברהמי (שנתי)
חיבור לחויית הדיבור ככלי ביטוי יצירתי (ולא רק כלי המשמש להעברת תוכן).
בניית בסיס: מהי פעילות הקשבה? מהו המקום ממנו אני מדבר?
המעבר בין פעילות הקשבה לפעילות הדיבור המתגשמת במרחב.
כיצד אני מתחבר לזרם הדיבור?
חיפוש ובניית הקשר בין תנועה לדיבור
חמשת תרגילי הג'ימנסטיקה היווניים כבסיס לחיבור לאדמה ונוכחות בגוף , וכבסיס לעבודה עם טקסט
דיבור משותף במקהלה
חלק ראשון: מפגש ראשוני עם הדיבור היוצר דרך תהליך עבודה עם סיפור - מעולם הפנטזיה אל ההתגשמות
משחקים שונים לפתיחת החיבור למרחב הפיזי ולמרחב הסוציאלי
חיבור לזרם הנשימה בתוך פעילות הדיבור- דרך תנועה ותרגילי נשימה בדיבור
תרגילי דיבור בסיסיים ותרגילי דיבור אפיים
מה נדרש ממני כמספר? כיצד אני בורא תמונות דרך פעילות הדיבור?
כיצד אני יוצר תמונה במרחב?
מה ההבדל בין מספר יודע כל לבין דמות?
תהליך למידה בעל פה ועבודה עם טקסט על בסיס תרגילי הג'ימנסטיקה היווניים
בסוף השליש נציג את פרי עבודתנו מול הסמינר
חלק שני: תהליך עבודה על הצגה (מחזה) לסוף השנה
המעבר בין אפיקה, אומנות הסיפור לבין דרמה – אומנות השיחה,
בין מספר יודע כל לבין דמות ספציפית.
תרגילי דיבור דרמטיים
תרגילים שונים לבניית הנוכחות בגוף
בניית דמות: כיצד הגוף שלי הופך להיות כלי של ביטוי והבעה? כיצד אני יוצר מחוות גוף ומחוות דיבור?
עבודה עם 7 המחוות הדרמטיות
עבודה על הקשבה ודיאלוג
לקראת סוף השנה תהיה עבודה אינטנסיבית יותר על ההצגה ובסיומה נעלה את ההצגה מול הקהילות שלנו, החברים והמשפחות.
הסטודנטים נושאים בהפקת ההצגה - בתמיכת ובליווי הסמינר - מתפאורה ותלבושות ועד הכנת כרזה ופרסום.